Myderwyk zoekt naar de schoonheid van klassieke muziek en de vrijheid van freejazz.
Pianist/componist Matteo Myderwyk brengt op zijn laatste album Parabel zijn klassieke én zijn elektronische speelwijze. Het album verscheen vorig jaar via Excelsior Recordings en ging normaalgezien in mei gepresenteerd worden in KAAP | Oostende.
Na zijn trilogie - die bestond uit de albums To Move (2017), Verses (2018) en Ataraxia (2019) - is er nu Parabel.
Om het concept van het nieuwe album van de moderne componist en pianist Matteo Myderwyk volledig te kunnen doorgronden, moet je eigenlijk de vinyl-versie hebben. Op de twee plaatkanten tref je twee volledig verschillende muzikale werelden aan, een piano-kant en een elektronische kant. Toch staan ze dichterbij elkaar dan je zou denken, omdat de losse tracks vaak een zustertrack hebben op de andere plaatkant. Daarvoor moet je hem wel eerst omdraaien, een handeling die je mist bij de digitale versie van het album, dat bovendien de tracks door elkaar heen plaatst. Parabel is weer eens zo’n typisch Myderwyk-concept, mogelijkerwijs het best samen te vatten als muzikale twee-eiige tweelingen.
“Ik wil dat mijn muziek ‘kneedbaar’ op verschillende instrumenten gespeeld kan worden. Niet dat ik me met Bach wil vergelijken, maar zijn keyboard works klinken even geniaal op klavecimbel, piano of orgel.” - aldus Matteo Myderwyk.
Praktische info
04/10 14:45 - 15:30
21 | ADD 24
Onderdeel van het "Ritueel Parcours"