'Ritueel parcours'

04/10
13:00 - 19:00
24

We gaan op zoek naar muziek rondom ritueel en trance. Het overweldigend religieus patrimonium van Brugge staat sinds secularisering en digitalisering in zekere zin als ‘wees’ op de wereld. Voor de duur van AMOK kapen we die prachtige, maar vaak zeer beladen ruimtes met een nieuw geluid en nieuwe beweging.

Deel het event op — Facebook Twitter

In dit parcours volg je jouw eigen pad, maar starten en eindigen doen we samen, in de Sint-Jacobskerk.
An Pierlé Quartet start er om 13u, Pascal Schumacher sluit af om 18u.

Daartussen is het aan jou. Om 14.45u starten op vier locaties vier bands of artiesten (Schroothoop - Matteo Myderwyk - Benjamin Glorieux - Stéphane Galland). Wie wil je aan het werk zien?

Om 16.15u krijg je opnieuw de keuze tussen vier locaties en vier bands of artiesten (Ben Bertrand - ZEA & Oscar Jan Hoogland - Merope - Witch'n'Monk).

An Pierlé Quartet

Van serene en open landschappen tot expressieve Brechtiaanse cabaret-fun, met een gezonde dosis noise en trompetgeschal, versmolten met psychedelische grooves.

Pierlé’s composities zijn bewust compleet open gelaten om genoeg ruimte te laten voor experiment en improvisatie, maar nemen je ook bij de hand door de duidelijke vastheid en hooks in de melodieën. Het quartet brengt veelzijdige experimentele popmuziek met een twist, die zich strekt van serene en open landschappen naar expressieve Brechtiaanse Cabaret- fun, met een gezonde dosis noise en trompetgeschal versmolten met psychedelisch grooves.

Inmiddels voorzag het Quartet de veelgeprezen theatraal-filmische voorstelling “Sylvia” van Fabrice Murgia -voor het Théâtre National – Artara in coproductie met De Munt- van een fel gesmaakte jazzy en sferische, doch bij momenten wilde soundtrack. In november 2019 komt het live album “Sylvia” uit in een gelimiteerde vinyl oplage. Het is opgevat als een hoorspel om nog beter de energie van de voorstelling te kunnen vangen. Komt dat zien, komt dat zien!

Stéphane Galland

De drummer die de jazzwereld revolutioneerde.

Meesterdrummer Stéphane Galland is een van die muzikanten die helemaal vergroeid zijn met hun instrument. Hij begon te drummen op driejarige leeftijd en speelde als tiener al met nationale toppers.

Meest bekend is hij van Aka Moon, dat hij met Fabrizio Cassol en Michel Hatzigeorgiou oprichtte in 1992, en waar hij zijn intussen legendarische technische bagage in kwijt kan. Galland is een muzikant voor wie spelen met ritme gewoon de natuur is, al vindt hij in die ritmes ook mathematische patronen die hij al te graag binnenstebuiten keert.

Matteo Myderwyk

Myderwyk zoekt naar de schoonheid van klassieke muziek en de vrijheid van freejazz.

Pianist/componist Matteo Myderwyk brengt op zijn laatste album Parabel zijn klassieke én zijn elektronische speelwijze. Het album verscheen vorig jaar via Excelsior Recordings en ging normaalgezien in mei gepresenteerd worden in KAAP | Oostende.

Na zijn trilogie - die bestond uit de albums To Move (2017), Verses (2018) en Ataraxia (2019) - is er nu Parabel.

Om het concept van het nieuwe album van de moderne componist en pianist Matteo Myderwyk volledig te kunnen doorgronden, moet je eigenlijk de vinyl-versie hebben. Op de twee plaatkanten tref je twee volledig verschillende muzikale werelden aan, een piano-kant en een elektronische kant. Toch staan ze dichterbij elkaar dan je zou denken, omdat de losse tracks vaak een zustertrack hebben op de andere plaatkant. Daarvoor moet je hem wel eerst omdraaien, een handeling die je mist bij de digitale versie van het album, dat bovendien de tracks door elkaar heen plaatst. Parabel is weer eens zo’n typisch Myderwyk-concept, mogelijkerwijs het best samen te vatten als muzikale twee-eiige tweelingen.

Ik wil dat mijn muziek ‘kneedbaar’ op verschillende instrumenten gespeeld kan worden. Niet dat ik me met Bach wil vergelijken, maar zijn keyboard works klinken even geniaal op klavecimbel, piano of orgel.” - aldus Matteo Myderwyk.

Schroothoop

Wereldjazz met pvc-buizen, wasdraad en vuilnisbakken.

Exotische wereldmuziek met een snufje jazz, zo kun je de sound van Schroothoop omschrijven. Een beetje zoals Black ­Flower, de wereldjazzgroep van Nathan Daems.

Hun verhaal start in het grensgebied Jette-Laken, het residentiële 'nothing is ever gonna happen here'-gedeelte van Brussel. En ja, uit die nothing ontstond schroothoop.

Margo, Timo en Rik ontmoetten elkaar bij de Brusselse fanfare La Clinik du Dr. Poembak, waar ze qua bezetting meer binnen de lijntjes kleuren en instrumenten bespelen als drum, percussie, klarinet en saxofoon.

Ze besloten gesluikstort afval nieuw leven in te blazen en met hun vondsten een concert te geven. Uit gevonden plastieken vuilbakken bouwde Margo een drum, een wasdraad werd plots een contrabas en PVC-buizen werden door Rik omgetoverd tot fluiten en klarinetten. Om de buurt nieuw leven in te blazen, improviseerden ze een opzwepende slotact voor Laken on Stage. Al snel groeide de vraag naar meer. Het is meteen een mini-album geworden met de toepasselijke naam Klein Gevaarlijk Afval (Rebel Up Records), een muzikale roadtrip met zeven eigen nummers. Ingeblikte rommel.

REVIEW De Standaard

Benjamin Glorieux

Een schitterende muzikale trip, zonder weerga.

Benjamin Glorieux is een stevig klassiek opgeleide cellist. Hij speelt zowel het oude muziek-repertoire als hedendaagse composities.

Topcellist Benjamin Glorieux wordt door Klara ‘één van de meest veelzijdige musici op deze planeet’ genoemd. Hij speelt zowel Bach, kamermuziek, authentieke instrumenten, moderne cello en zelfs jazz. Dat doet hij allemaal even schitterend en met veel overgave! De oud-leerling van het Kortrijkse Conservatorium speelt zowel met B’Rock, Il Fondamento als Ictus én kreeg de Klara als Beste Jonge Belofte in 2012.

Merope

Tussen hemel en aarde.

Met een angelieke stem, harp, prachtige harmonieën en minimale elektronica brengen ze oude Litouwse volksliederen over de connectie tussen mens, dromen en natuur. Na 9 days (2012) en Amaranthine (2015) verscheen afgelopen zomer derde album Naktės dat warm onthaald werd door de internationale pers.

De Belgische gitarist Bert Cools studeerde aan het Rotterdams Conservatorium en won in 2010 de Erasmus Jazz Prijs. De Litouwse zangeres Indré Jugeleviciût, die ook de wonderschone kanklès bespeelt, zingt met een lieflijk, bijna fluisterende stem en bedient zich van (fonetisch) gezongen lyriek.

Soms wat meer ritmisch, behoudt de muziek zijn dromerige en filmische karakter.

Ben Bertrand

Brusselse componist knipoogt naar Terry Riley met minimalistische soundscapes.

De Brusselse componist/muzikant Ben Bertrand bracht in 2018 het onwezenlijk mooie album ‘NGC 1999’ uit op het label van kunstencentrum Les Ateliers Claus. Op dit meesterlijk miniatuurtje bewerkt Bertrand zijn basklarinetmelodieën met een batterij effectpedalen en creëert zo onaards dromerige composities die niet zouden misstaan tussen het beste werk van Gavin Bryars of Jon Hassell.

Minimalisten als Steve Reich en Terry Riley zijn nooit ver weg. Ben Bertrand speelde eerder onder andere al op Le Guess Who?, het Amsterdam World Minimal Music Festival en in AB als support van lawaaisensatie Senyawa.

Zijn nieuwste album Manes verscheen in maart 2020 op STROOM.

Zea & Oscar Jan Hoogland

Een spreidstand tussen indiepop en bontgekleurde spontaniteit.

De gitaar en de geluiden van dit duo vormen iets bijzonder spannends en verleidelijks. De intrigerende teksten geven een extra prikkel. Pop met een hoge verrassingsfactor of impro met houvast? Iets ertussen. Het instrumentarium, waarvan gitaar en het eerder zeldzame elektrisch clavichord de basis vormen, wordt aangevuld met o.m. loops, megafoon, platenspeler en sirenes. Je weet niet wat je hoort.

Witch'n'Monk

Artist in residence.

Het duo Witch’n’Monk van zangeres/gitariste Heidi Heidelberg en fluitist Mauricio Velasierra stond voorheen bekend als Bitch’n’Monk.

De Latijns-Amerikaanse fluiten, elektronica en complexe zanglijnen worden vermengd met een snufje Zappa-lyriek en punk-esthetiek. Geloof ons, je hebt nog nooit zoiets gehoord als Witch‘n‘Monk’. Geloof gerust ook componist en jazzvernieuwer John Zorn, die in mei het nieuwe album uitbracht van het duo op zijn label Tzadik.

Pascal Schumacher

Betoverend en verstillend mooi.

De relatie van Pascal Schumacher met de vibrafoon begon zoals veel liefdesverhalen, op het eerste gezicht. Zijn unieke aanleg en gevoeligheid voor het instrument zijn ongeëvenaard, hij schoolde zich in niet minder dan vier van Europa's meest opvallende conservatoria, waaronder het Luxemburgs Conservatorium - waar hij nu ook percussie en jazzvibrafoon doceert.

Als componist schrijft Schumacher niet alleen voor ensembles, maar hij heeft ook voor film-, theater- en dansprojecten geschreven en geproduceerd.

Zijn debuut solo album, SOL, kwam uit in maart 2020. Centraal staat uiteraard de vibrafoon. Die heeft van nature uit een wat dagdromerige klank. Dat gegeven weet Schumacher – deels via technische beheersing, deels door de teugels vrijelijk los te zwieren – goed te beklemtonen. De muziek op Sol werkt initieel wat bevreemdend, maar gaandeweg neemt het met zijn sterk filmische kwaliteiten de luisteraar voor zich in en brengt hem of haar in een wat bedwelmende roes. Dit is weergaloze ‘headphone’ music ; uitgelezen gezelschap om af te dwalen in de rijke, weelderige natuur.” - Dansende Beren.

Programma

04 oktober 13:00 - 13:45
An Pierlé Quartet (Sint-Jacobskerk)
04 oktober 14:45 - 15:30
Stéphane Galland (Ryelandtzaal)
04 oktober 14:45 - 15:30
Benjamin Glorieux (Hof Bladelin)
04 oktober 14:45 - 15:30
Matteo Myderwyk (Militaire kapel)
04 oktober 14:45 - 15:30
Schroothoop (Blindekenskapel)
04 oktober 16:15 - 17:00
Witch'n'Monk (Ryelandtzaal)
04 oktober 16:15 - 17:00
Merope (Hof Bladelin)
04 oktober 16:15 - 17:00
ZEA + Jan Oscar Hoogland (Militaire kapel)
04 oktober 16:15 - 17:00
Ben Bertrand (Blindekenskapel)
04 oktober 18:00 - 19:00
Pascal Schumacher (Sint-Jacobskerk)

Praktische info

04/10 13:00 - 19:00

Sint-Jakobskerk

24

DAGTICKETS TE KOOP AAN DE DEUR Opgelet: De 2 keuzeconcerten moeten op verschillend tijdslot zijn.

Uw browser wordt niet ondersteund, schakel over naar een andere voor een optimale ervaring.